tisdag 4 maj 2010

Leif Johansson, SUNET




SUNETs e-mötestjänst

SUNET tar beslut juni 2009 om att utveckla en tjänst för e-möten som kan ersätta marratech, Adobe Connect ansågs vara den leverantör som kunde leverera det de ville ha.
Avrop kunde göras av Logica och en konsult i Belgien kopplades in

När de släppte produkten augusti 2009 så verkade allt fungera bra, men det började ”bubbla” lite, ljudproblem, man vet inte vilken add-in som körs, Logica ignorerar sin del i processen.
Logica kopplas bort och Adobe lyckas reproducera felen i add-in, de lyfter problemet till sin Engineering, de hittar felet och släpper en ny version.
SUNET förstärker med Johnny och Markus
Adobe anordnar utbildning för våra tekniker normalt förbehållen sina partners


Status:
Förvaltningsmodell
Supportverktyg
• http://community.sunet.se
• http://connect.sune.se/cafeconnect
Kvarvarande fel
• Mindre problem med Add-inn från SP1
• Audio-delay relaterat tillklusterkonfigurationen

Hans Wallberg SUNET


Sunet är en virtuell organisation, de administreras av vetenskapsrådet.

Sunet anställer ingen egen personal
Köper tjänster av Universitet, Högskolor och andra organisationer
NUNOC/NORDUnet svarar för drift av Sunets nät m.m.

Finansiering av Sunet
Avgiften står i proportion till högskoleenhetens ekonomiska omslutning

Användare:
Alla univ. Har 10 Gbit/s eller 1 Gbit/s
Centrala statliga museer (12) konstnärliga högskolor (7) har 100 Mbit/s
Tjänster:
Grundläggande Internetaccess och internettjänster för alla Universitet och Högskolor
Exklusiv åtkomst till forskningsnät i Europa och USA via NORDUnet samarbetet
Åtkomst till vetenskapliga databaser
Nätmötestjänst
Samtrafik med alla Svenska Internet-operatörer

OptoSunet
3 system Nord, Väst, Syd
2 nät per system – Rött och Grönt
Helt redundant

torsdag 15 april 2010

10 tips att använda It’s learning

Sven Andreas Horgen, lektor på Högskolan i Sör-Tröndelag
Sven Andreas berättade hur han använder it’s learning i sina kurser, framförallt ionom datavetenskap, ex programmeringskurser.

Lägg ner omsorg på första sidan i kursen – information om kursen, ”mysig”, inbjuda till inlärning, motivera, presentera kursen/temat, ska vara uppdaterad, lägg till t.ex. en rss-läsare som hämtar in intressanta länkar som rör kursens innehåll.

Använd avstämningar – undersökning för att ta tempen, lär dig om deltagarna, t.ex. vilket Operativ system studenterna använder, låt studenterna medverka och bestämma, öka engagemanget

Gör möjligt att diskutera – arena för att prata digitalt, ger tid att formulera sig. Synligt för alla i kursen, snabba svar av både lärare och studenter, förstår problem, ingen favoriseras – alla får samma info, dela erfarenheter.

Sätt fokus på lärandemål- publicera lärandemålen och förklara dem i lista, låt studenten ta ställning till ifall de förstått genom att göra en underökning efter varje moment. Gör en test på avslutat moment.

Använd digitala tester – effektiva; rättar sig själva och är återanvändbara, stötta inlärningen, repetera, höja motivationen, använda bilder och video i tester. http://gjemmesiden.blogspot.com/search/label/Tipsserie1

Tänk på helheten och planera väl- ha en genomtänkt planering och struktur på kursen. Bra ifall så mycket som möjligt finns tillgängligt när kursen börjar

Återanvänd- ha en lärarmapp med färdiga texter som kan användas i kursen. Ex inledningstext till en diskussion. Todotips på bit.ly/todotipset

Använd inte it’s till allt- använd web 2.0 och annat vid behov. Använd It’s som navet.

Låt studenterna producera – göra egna tester som kurskamrater får göra (ta vara på bra exempel från studenterna till dina egna examinationer)

Utvärdera och utveckla iterativt- ta vara på studenternas utvärderingar och förbättra kursen iterativt

tisdag 13 april 2010

Integration med G-Mail

• Singel sign om (Sso) i it’s > direkt inne i g-mail
• Notification i it’s om nya mail
• Nya användare får g-mail automatiskt
• Virustest av mail
• 7 GB lagring
• Ingen reklam i utbildningsversionen

• Mailen (rubrikerna) syns i dashboarden
• Sso gäller alla cloud e-mail
• möjligt att ändra lösen och IMAP/POP
• domännamn behövs

Implementation• Direkt relation med Google
• Skriva på avtal med Google
• Sso i it’s
• Varje integration hanteras som ett projekt
• Google apps kan inte integreras i It’s som microsoft apps

Scenario 1
• Existerande användare
• Nytt mailkonto
• Inget e-mail att migrera till Google

Scenario 2
• Existerande användare e-mailkonto finns
• e-mail behöver migreras till Google.

Varje integration görs som ett projekt tillsammans med it’s och Google
Viktigt att läsa terms of conditions för att undvika överraskningar.
Planera noga och informera alla om att man byter system.

Nils Hjelmervik Kundansvarig för Universitet/högskolor

Extensions för högre utbildning

Varför?
Deras kunder har behov som de inte alltid kan se eller tillgodogöra, detta kan man lösa mha extensions.
De är små därför kan de inte bygga allt som behövs, fokus måste vara på pedagogiska kärnlösningar.

2 typer av tillägg
1.Verktyg som ligger utanför It’s genom editorn, under infoga -> webb2.0 -> och sen verktyget namn
2.Plugin till externa tjänster genom editorn, under infoga -> webb2.0 -> extensions

Delning
Learning tool -> Instanser av learning toll (det finns möjlighet redan idag att dela ut våra verktyg)

Några idéer
• Sök i mediebiblioteket
• Sök böcker
• Mattelab
• Molekyl modelering
• Korspublicering

Lärandeverktyg (Idéer av Nils)
• Anpassade verktyg
• Animationsbyggare
• Wikis
• Videokonferens

När man väljer lägg till ett nytt element så kan man i det läget lista de element som finns, se lite mer information om dem samt se vilka som finns använda i kursen och där lägga till dem, listan kan ju komma att bli väldigt lång så småningom så det här var MYCKET SNYGGT.

Var går gränsen

Vad ska It´s göra? <-> Vad ska vi göra?
Det finns inget direkt svar på detta, de kommer i huvudsak rikta in sig på det som många vill ha.

It's learning konferens Bergen 2010

Ny release på fredag 16/4

Mer än 150 nyheter, förbättringar och buggfixar
• Förbättringar I forumet
• Förbättringar i Testfunktionen
• Arbetsuppgifterna kan visas utanför It´s i tex studentportalen
• Förbättringar i den Individuella Lär planen (ILP)
• Dashboarden fixad….
• Eget bibliotek
• Organisations bibliotek
• Bibliotek för siten
• Community bibliotek med creative commons
• Man kan dela allt man har i en kurs (page, test, assignment) och tredje parts produkter (Quiz maps photo album ebook m.mm)
• Lägga till metadata

Extensions
• Fritt och kommersiellt ”extensions library” denna finns under infoga -> webb2.0 -> extensions. Man kan lägga till egna verktyg i listan över de befintliga verktygen.
• Applikationer – Resurser och aktiviteter
• Editor plugin
• Ett klick bort

Slutförande av kurs

• Kriterier för att kurs ska anses vara slutförd.
• Rapporter???
• Export till MIS workflow???

Avtal om att Live EDU ska implementeras i It’s learning under året, strategiskt partnerskap mellan Microsoft och It’s learning har undertecknats, presskonferens om detta hölls 12/4.
• Outlook – 10 GB lagring
• Office web apps utan reklam för it’s-användare implementeras troligtvis under sommaren. Kan användas på alla plattformar
• Skapa och redigera dokument online.
• Word, excel, ppt, notes även för mobilen
• Samarbetsdokument.
• Sharepoint

Följ It's Learning konferensen via Twitter #itsbk10

Twitter Twub: #itsbk10

Posted using ShareThis