fredag 9 april 2010

TOWARDS A FRAMEWORK FOR DEVELOPING STANDARDIZED E-LEARNING MODULES -

A Report on Methods and Tools in a Distributed Content Production Project Michael Clauß, Sandra Döring and Michael Gerth

www.seco-sachsen.de
9 universitet, 35 månader

Syfte med projektet
Utbilda anställda inom SME:s, (små och medelstora företag).
Utveckla e-learning moduler med innehåll som baseras på de kunskaper som de nio Universiteten har.

Utmaningar
Olika platser på universiteten
Olika kunskaper och förmågor
Medlemmar byts ut under projektets 35 månader
Nyckelordet är standardisering. Samtliga moduler skall se ut som om de vore tillverkade av samma person.


Lösning:
3 Områden
• Innehåll,
• Didaktik
• Teknologi

3 typiska roller
• Author,
• Ttrainer,
• Coordiantor/technology expert

Resultat:
50 kunskapsområden med 2 timmar grundläggande kurs och 4 timmar fortsättningskurs
Sammanlagt utvecklades 114 lärobjekt totalt 400 timmar
Man valde ut 14 kunskapsområden där man utvecklade 7 timmar fördjupande lärobjekt.

Dataljerat modulkoncept & didaktiska mallar
Start Unit – Content Unit 3-10 sidor (sista sidan alltid interkativ/test) – End Unit – Test Unit



Verktyg
• Adobe e-learning suite
• LCMS med SCORM-support
• Enkla PDF konverterare
• Automatisk konvertering av allt material till mobila enheter
• Samarbetsverktyg för kusrsutveckling

”ARIS eEPK” en processmodell i tio steg utvecklas kontinuerligt i syfte att alla i projektet ska ha samma förståelse för vad som sker och nya deltagare lätt ska kunna ta del av det som hänt och hur projektet arbetar.
Denna modell används även i andra projekt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar