lördag 10 april 2010

Slutord från Valencia

Som alltid på sådana här konferenser så är det en blandning av nytt och gammalt. En del intressanta och inspirerande föreläsningar har vi fått ta del av, speciellt huvudtalarna har varit intressanta att lyssna på. Vi har som ni förstått gjort ett utval av presentationer som vi valt att skriva om.
Presentationerna har i stora delar varit baserade på empirisk forskning och konkreta exempel har presenterats.

Nu börjar resan hem igen....

A WEB BROWSER-BASED 3D SIMULATION ARCHITECTURE FOR EDUCATION AND TRAINING

Miguel Ángel Gamón, Miguel Ángel Expósito, Ángel Rodríguez-Cerro, Marta Pla-Castells and Rafael J. Martínez-Durá
Instituto de robotica y TIC Unversity of Valencia

Användning av 3D och simulationer förhöjer inlärningen, detta saknas i moderna LMS. Idag används ofta Flash som är bra, men inte tillräckligt för 3D simulationer
Författarna har byggt en arkitektur för ett webbaserad LMS som integrerar 3D simulationer, den inkluderar även multimedia och interaktiva miljöer i 3D. Detta utvecklas med hjälp av OSG4Web som är en plugin som hanterar grafik i webbläsaren.
I prototypen har man skapat inlärningsmaterial för murare. Materialet innehåller förutom beräknigsövningar även konstruktionsövningar och interaktiva tester och utvärderingar.

EMPOWERING BUSINESS STUDENTS


- Using Web 2.0 Tools in the Classroom
Alex Ramirez, Shaobo Ji, Rob Riordan, Frank Ulbrich and Michael J. Hine

Carleton University Canada





Kurs för ekonomistudenter som nyutvecklats för att möta nya krav från nya generationens studenter. Krav på att använda Web 2.0 verktyg. Studenterna skulle lära sig att använda Web 2.0 både i sin kommande yrkesroll, men även i sin utbildning. I lärandemålen ingår det att studenterna ska använda t.ex. portfolio, zoho, delicious, net vibes, rss, globeinvestor (investeringssite)

Universitetet blev tvungna att skapa en organisation som stödde det nya sättet att undervisa, inte bara vad det gällde teknik och infrastruktur utan även kultur, processer, verktyg mm.

Kursen är ett exempel på hur ICT baserat lärande kan användas för att supporta olika komponenter av lärande, individuell, som en del av en fysisk grupp och virtuella grupper.

Leva som vi lär är inte alltid enkelt, lärarna tvingades också använda Web2.0 verktyg