fredag 9 april 2010
THE IMPACT OF TECHNOLOGY-ENABLED ACTIVE LEARNING ON STUDENT PERFORMANCE, GENDER AND ACHIEVEMENT LEVEL
Ruey Shieh
TEAL- Technology-Enabled Active Learning är pedagogisk metod som fokuserar på aktvitet och interaktivitet. TEAL bygger på att man har speciella lokaler med teknisk utrustning där studenterna kan få hjälp av varandra och speciella lärarassistenter med studieuppgifter.
Studien på ett Universitet i Taiwan skulle användas för att fastställa om TEAL hade någon påverkan på studenters studieresultat. Man ville också se ifall kvinnliga studenter gjorde bättre resultat.
Resultat visar att TEAL-studenter presterar bättre än vanliga klassrumsstudenter, kvinnliga studenter ökade sina prestationer ännu mer i förhållande till de kvinnliga studenterna i kontrollgruppen. De s.k.svaga studenterna var de som ökade sina prestationer mest. Studien visar att det finns möjlighet att miska skillnaderna mellan olika studentgrupper genom att använda mer teknik och interaktivitet i undervisningen.
Ett problem är dock att lärarana inte är vana vid denna typ av undervisning och behöver därför utbildning. Lärarna på Universitete i Taiwan hade åkt till MIT i USA för att få inspiration och jälp att komma igång med det nya undervisningssättet
THE INTERNET AS A TOOL FOR IMPROVING THE STUDENT EVALUATION OF TEACHING
L. Mediero, F. J. Martín-Carrasco and A. Sánchez
Verktyg utvecklat och implementerat på The School of Engineers of the Technical University of Madrid
Varje utvärdering som de skapar har tre områden
• Ämnet (Frågor rörande det ämne de läser)
• Läraren (Frågor om läraren)
• Övergripande kommentarer (lokaler, ljus, m.m.)
Varje lärare har rätt att se sin egna personliga data.
Förbättring:
Innan: Passiv attityd från studenterna till utvärdering
Nu: Aktiva studenter som känner att de tillför något
Hastighet:
Innan: 8-10 månader innan de fick tillbaka utvärderingen
Nu: Tar det ”bara” 1 månad.
Spridning:
Innan: 1 kopia till varje lärare
Nu: 21 olika kopior till olika personer, sektioner, m.fl (vid behov).
Slutsats:
Enkelt och flexibelt
Anonymitet garanterad
Ökat deltagande
Förbättrad kvalité
Verktyget har använts under fyra år nu och man har nog med underlag för att säga att
Verktyget förbättrar kvalitén på undervisningen
Verktyg utvecklat och implementerat på The School of Engineers of the Technical University of Madrid
Varje utvärdering som de skapar har tre områden
• Ämnet (Frågor rörande det ämne de läser)
• Läraren (Frågor om läraren)
• Övergripande kommentarer (lokaler, ljus, m.m.)
Varje lärare har rätt att se sin egna personliga data.
Förbättring:
Innan: Passiv attityd från studenterna till utvärdering
Nu: Aktiva studenter som känner att de tillför något
Hastighet:
Innan: 8-10 månader innan de fick tillbaka utvärderingen
Nu: Tar det ”bara” 1 månad.
Spridning:
Innan: 1 kopia till varje lärare
Nu: 21 olika kopior till olika personer, sektioner, m.fl (vid behov).
Slutsats:
Enkelt och flexibelt
Anonymitet garanterad
Ökat deltagande
Förbättrad kvalité
Verktyget har använts under fyra år nu och man har nog med underlag för att säga att
Verktyget förbättrar kvalitén på undervisningen
"HOW MUCH TECHNOLOGY?" IS THE QUESTION
Keynote Speaker: Hermann Maurer
En inspirerande och provocerande föreläsning om morgondagens teknik och hur den kan påverka oss och i vis mån om hur den borde påverka oss.
Han tycker att tangentborden och skärmarna är för små på dagens mobila enheter.
Ex. vis så tittar man idag på ”virtual keyboard” alltså att man skriver i luften och får ljudfeedback över vilken tangent man trycker på, olika bokstäver har olika ljud.
Enheten i fickan
Kamera, bildskärm och högtalare inbyggda i glasögonen
Mick runt halsen
m.m.
All den här tekniken finns men ännu inte utvecklad för att användas av gemene man.
Han visade några filmer också, hitade 2 av dem på youtube:
Nokia mixed reality
Nikon s100pj projektorkamera
Vad behöver vi lära oss i framtiden när allt finns tillgängligt ett klick bort?
- Vad behöver vi fortfarande lära oss?
- Behöver vi fortfarande lära oss handskrift?
- Lära oss hur man konstruerar en triangel?
- Lära oss språk?
Vi ska inte lära oss ”just in case” utan bara det som verkligen behövs?
Han tycker att vi kan minska grundskolans utbildningstid, 6-14 år räcker därefter obligatorisk skola 2 veckor varje år tills man fyller 80 år!
Vi kommer alltid att bära med oss elektroniska hjälpmedel men hur mycket kan vi ”lämna över” till externa hjälpmedel, kommer vi att ha en tom hjärna till slut, behöver vi gym till vår hjärna?
Boktips som handlar om framtiden: ”The black swan” (N.N Taleb)
www.iicm.edu
www.know-center.at
www.acadeuro.org
www.jucs.org
En inspirerande och provocerande föreläsning om morgondagens teknik och hur den kan påverka oss och i vis mån om hur den borde påverka oss.
Han tycker att tangentborden och skärmarna är för små på dagens mobila enheter.
Ex. vis så tittar man idag på ”virtual keyboard” alltså att man skriver i luften och får ljudfeedback över vilken tangent man trycker på, olika bokstäver har olika ljud.
Enheten i fickan
Kamera, bildskärm och högtalare inbyggda i glasögonen
Mick runt halsen
m.m.
All den här tekniken finns men ännu inte utvecklad för att användas av gemene man.
Han visade några filmer också, hitade 2 av dem på youtube:
Nokia mixed reality
Nikon s100pj projektorkamera
Vad behöver vi lära oss i framtiden när allt finns tillgängligt ett klick bort?
- Vad behöver vi fortfarande lära oss?
- Behöver vi fortfarande lära oss handskrift?
- Lära oss hur man konstruerar en triangel?
- Lära oss språk?
Vi ska inte lära oss ”just in case” utan bara det som verkligen behövs?
Han tycker att vi kan minska grundskolans utbildningstid, 6-14 år räcker därefter obligatorisk skola 2 veckor varje år tills man fyller 80 år!
Vi kommer alltid att bära med oss elektroniska hjälpmedel men hur mycket kan vi ”lämna över” till externa hjälpmedel, kommer vi att ha en tom hjärna till slut, behöver vi gym till vår hjärna?
Boktips som handlar om framtiden: ”The black swan” (N.N Taleb)
www.iicm.edu
www.know-center.at
www.acadeuro.org
www.jucs.org
TOWARDS A FRAMEWORK FOR DEVELOPING STANDARDIZED E-LEARNING MODULES -
A Report on Methods and Tools in a Distributed Content Production Project Michael Clauß, Sandra Döring and Michael Gerth
www.seco-sachsen.de
9 universitet, 35 månader
Syfte med projektet
Utbilda anställda inom SME:s, (små och medelstora företag).
Utveckla e-learning moduler med innehåll som baseras på de kunskaper som de nio Universiteten har.
Utmaningar
Olika platser på universiteten
Olika kunskaper och förmågor
Medlemmar byts ut under projektets 35 månader
Nyckelordet är standardisering. Samtliga moduler skall se ut som om de vore tillverkade av samma person.
Lösning:
3 Områden
• Innehåll,
• Didaktik
• Teknologi
3 typiska roller
• Author,
• Ttrainer,
• Coordiantor/technology expert
Resultat:
50 kunskapsområden med 2 timmar grundläggande kurs och 4 timmar fortsättningskurs
Sammanlagt utvecklades 114 lärobjekt totalt 400 timmar
Man valde ut 14 kunskapsområden där man utvecklade 7 timmar fördjupande lärobjekt.
Dataljerat modulkoncept & didaktiska mallar
Start Unit – Content Unit 3-10 sidor (sista sidan alltid interkativ/test) – End Unit – Test Unit
Verktyg
• Adobe e-learning suite
• LCMS med SCORM-support
• Enkla PDF konverterare
• Automatisk konvertering av allt material till mobila enheter
• Samarbetsverktyg för kusrsutveckling
”ARIS eEPK” en processmodell i tio steg utvecklas kontinuerligt i syfte att alla i projektet ska ha samma förståelse för vad som sker och nya deltagare lätt ska kunna ta del av det som hänt och hur projektet arbetar.
Denna modell används även i andra projekt
www.seco-sachsen.de
9 universitet, 35 månader
Syfte med projektet
Utbilda anställda inom SME:s, (små och medelstora företag).
Utveckla e-learning moduler med innehåll som baseras på de kunskaper som de nio Universiteten har.
Utmaningar
Olika platser på universiteten
Olika kunskaper och förmågor
Medlemmar byts ut under projektets 35 månader
Nyckelordet är standardisering. Samtliga moduler skall se ut som om de vore tillverkade av samma person.
Lösning:
3 Områden
• Innehåll,
• Didaktik
• Teknologi
3 typiska roller
• Author,
• Ttrainer,
• Coordiantor/technology expert
Resultat:
50 kunskapsområden med 2 timmar grundläggande kurs och 4 timmar fortsättningskurs
Sammanlagt utvecklades 114 lärobjekt totalt 400 timmar
Man valde ut 14 kunskapsområden där man utvecklade 7 timmar fördjupande lärobjekt.
Dataljerat modulkoncept & didaktiska mallar
Start Unit – Content Unit 3-10 sidor (sista sidan alltid interkativ/test) – End Unit – Test Unit
Verktyg
• Adobe e-learning suite
• LCMS med SCORM-support
• Enkla PDF konverterare
• Automatisk konvertering av allt material till mobila enheter
• Samarbetsverktyg för kusrsutveckling
”ARIS eEPK” en processmodell i tio steg utvecklas kontinuerligt i syfte att alla i projektet ska ha samma förståelse för vad som sker och nya deltagare lätt ska kunna ta del av det som hänt och hur projektet arbetar.
Denna modell används även i andra projekt
ACCEedu - Accessible Audiovisual Educational Resources
Mª Luz Guenaga, Iker Jamardo, Andoni Eguíluz and Javier Oliver
Gizer.net och ACCEedu
De har producerat en mjukvara som man kan använda sig av för att producera lärobjekt.
De anser att man med hjälp av programmet får mer interaktion med studenterna.
Programmet klarar av att hantera audiovisuella resurser
Expert och lärare skapar innehållet, tankar upp det på sitt LMS, där studenterna kan se, lyssna och svara på ev. frågor.
Med programmet kan du använda dig av dina filmer, bilder och ljudfiler för att skapa en snygg presentation och skapa interaktivitet.
Man kan om man t. ex. har en språkkurs lägga ut en ljudfil som studenterna ska översätta. Studenterna loggar in i sitt LMS där man lagt uppgiften och de får lyssna på filen och i samband med den finns en textruta där de ska skriva vad som sägs i ljudfilen. Läraren kan sedan titta i administrationsgränssnittet och rätta det de skrivit, allt snyggt paketerat och hyfsat enkelt gränssnitt.
De har i huvudsak inriktat sig på att ha en sömlös integration med moodle. Men använder sig av standarder ISO, IMS och SCORM.
Produkten är snart klar men kommer att utvecklas mer.
De är intresserade av ett utökat samarbeta med lärare, så är ni intreserade kontakta dem.
Gizer.net och ACCEedu
De har producerat en mjukvara som man kan använda sig av för att producera lärobjekt.
De anser att man med hjälp av programmet får mer interaktion med studenterna.
Programmet klarar av att hantera audiovisuella resurser
Expert och lärare skapar innehållet, tankar upp det på sitt LMS, där studenterna kan se, lyssna och svara på ev. frågor.
Med programmet kan du använda dig av dina filmer, bilder och ljudfiler för att skapa en snygg presentation och skapa interaktivitet.
Man kan om man t. ex. har en språkkurs lägga ut en ljudfil som studenterna ska översätta. Studenterna loggar in i sitt LMS där man lagt uppgiften och de får lyssna på filen och i samband med den finns en textruta där de ska skriva vad som sägs i ljudfilen. Läraren kan sedan titta i administrationsgränssnittet och rätta det de skrivit, allt snyggt paketerat och hyfsat enkelt gränssnitt.
De har i huvudsak inriktat sig på att ha en sömlös integration med moodle. Men använder sig av standarder ISO, IMS och SCORM.
Produkten är snart klar men kommer att utvecklas mer.
De är intresserade av ett utökat samarbeta med lärare, så är ni intreserade kontakta dem.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)