torsdag 15 april 2010

10 tips att använda It’s learning

Sven Andreas Horgen, lektor på Högskolan i Sör-Tröndelag
Sven Andreas berättade hur han använder it’s learning i sina kurser, framförallt ionom datavetenskap, ex programmeringskurser.

Lägg ner omsorg på första sidan i kursen – information om kursen, ”mysig”, inbjuda till inlärning, motivera, presentera kursen/temat, ska vara uppdaterad, lägg till t.ex. en rss-läsare som hämtar in intressanta länkar som rör kursens innehåll.

Använd avstämningar – undersökning för att ta tempen, lär dig om deltagarna, t.ex. vilket Operativ system studenterna använder, låt studenterna medverka och bestämma, öka engagemanget

Gör möjligt att diskutera – arena för att prata digitalt, ger tid att formulera sig. Synligt för alla i kursen, snabba svar av både lärare och studenter, förstår problem, ingen favoriseras – alla får samma info, dela erfarenheter.

Sätt fokus på lärandemål- publicera lärandemålen och förklara dem i lista, låt studenten ta ställning till ifall de förstått genom att göra en underökning efter varje moment. Gör en test på avslutat moment.

Använd digitala tester – effektiva; rättar sig själva och är återanvändbara, stötta inlärningen, repetera, höja motivationen, använda bilder och video i tester. http://gjemmesiden.blogspot.com/search/label/Tipsserie1

Tänk på helheten och planera väl- ha en genomtänkt planering och struktur på kursen. Bra ifall så mycket som möjligt finns tillgängligt när kursen börjar

Återanvänd- ha en lärarmapp med färdiga texter som kan användas i kursen. Ex inledningstext till en diskussion. Todotips på bit.ly/todotipset

Använd inte it’s till allt- använd web 2.0 och annat vid behov. Använd It’s som navet.

Låt studenterna producera – göra egna tester som kurskamrater får göra (ta vara på bra exempel från studenterna till dina egna examinationer)

Utvärdera och utveckla iterativt- ta vara på studenternas utvärderingar och förbättra kursen iterativt