torsdag 8 april 2010

LEARNER SATISFACTION WHEN APPLYING AN INSTRUCTIONAL MODEL IN E-LEARNING

- An Experimental Study Fernando Alonso, Genoveva López, Jose Maria Font and Daniel Manrique

Face-to-face undervisning bra men dyrt för studenterna som måste åka till Universitetet.
Därför lade man ut kurser på nätet när man gjorde detta så blev studenterna missnöjda.

Man utvecklade då en modell ”Instructional model” där man bl. a. definierade vad som skulle läras ut, kursens lärandemål, m.m
En grafisk översikt utvecklades där studenterna tydligt kunde se hur lärandemålen hängde ihop.

Kurserna genomfördes därefter som ”blended learning” med 3 huvudsakliga metoder:
• Självstudier
• E-möten där studenterna kan samarbeta
• Traditionell klassrumsundervisning

Vid utvärderingen av det nya kursupplägget ökade studenternas nöjdhet från 3.28 till 4.62 i en 6 gradig skala där 6 var väldigt nöjd.
Med det nya upplägget var studenterna till och med mer nöjda än med bara traditionell klassrumsundervisning där betyget var 4.4

ACCESSIBILITY AND USABILITY OF A COLLABORATIVE E-LEARNING APPLICATION

Andrea Bozza, Marco Mesiti, Stefano Valtolina, Silvia Dini and Marina Ribaudo
Project för studenter med funktionshinder, blinda, synsvaga och Downs syndrom

Syftet med projektet är att lärarna ska utveckla lärobjekt tillsammans.
De använder sig av en utökad MediaWiki som de kallar VisualPedia
Materialet utvecklas för alla elever inte bara för de funktionshindrade
Man använder sig av text, bild och ljud för att visualisera undervisningsmaterialet.

Visningen av innehållet kan personaliseras tack vare CSS. Tex så kan färger på sidan kan ändras, texter kan blir versaler, inramningar av viktig text görs automatiskt, m.m.
Varje lärobjekt utvecklas i tre olika nivåer, vilket innebär att det blir mycket arbete för lärarna.

• Komplett
• Summering
• Förenklad

Automatisk förenkling av bilder görs direkt på sidan vilket gör det enklare att förstå det komplexa.
VisualPedia har utvärderats av experter och elever. Experterna gjorde en teknisk och en kvalitativ utvärdering. De kom fram till att den tekniska valideringen var ok men den innehållsmässiga tillgängligheten behövde förbättras. Däremot var eleverna entusiastiska över VisualPedia


Slutord
Att övertyga lärare om att använda den typen av verktyg har varit svårare än väntat
Nästa steg är att öppna möjligheten att skapa lärobjekt för eleverna

THE JIGSAW COLLABORATIVE METHOD WITHIN THE ONLINE COMPUTER SCIENCE CLASSROOM

Maria Kordaki and Haris Siempos


LAMS Learning Activity Management System.
“LAMS is a revolutionary new tool for designing, managing and delivering online collaborative learning activities. It provides teachers with a highly intuitive visual authoring environment for creating sequences of learning activities. These activities can include a range of individual tasks, small group work and whole class activities based on both content and collaboration.” (http://www.lamsinternational.com/)

JIGSAW –
“The jigsaw classroom is a cooperative learning technique with a three-decade track record of successfully reducing racial conflict and increasing positive educational outcomes. Just as in a jigsaw puzzle, each piece--each student's part--is essential for the completion and full understanding of the final product. If each student's part is essential, then each student is essential; and that is precisely what makes this strategy so effective.” (http://www.jigsaw.org/)

Studenterna delas in i basgrupper och expertgrupper. Expertgrupperna ansvarar för att inhämta kunskap om specifika områden för att lösa ett definierat problem. Experterna förmedlar sina kunskaper till sina kamrater. Varje basgrupp skriver rapport om sitt område och presenterar sitt arbete muntligt. En avslutande examination genomförs.

Jigsaw används i traditionell klassrumsundervisnig, men i denna presentation hade man börjat testa metoden tillsammans med LAMS med online-studenter. Grupparbetet genomförs med hjälp av de kommunikationsverktyg som finns tillgängliga i LAMS. Förutom de vi är vana vid i It’slearning finns även wikis och mindmaps. Wikis används för till exempel rapportskrivning. Testverktyg och undersökningar används för examinationer.

Communication revolutions change civilization: What to expect from the current one?

Prof. dr. Ziga Turk, University of Ljubljana
www.zTURK.com








Det vi gör med tekniken idag är inte bara en del av teknikutvecklingen utan det påverkar världen som den ser ut idag.







Vi lever under den andra kommunikationsrevolutionen

Första kommunikationsrevolutionen kom under 1500 talet!
Då kom det in billigt papper från Kina, krut m.m. Tack vare pappret så kunde man börja rita tekniska ritningar.

Man kan se att kyrkor efter detta kunde byggas större, renässansens början och det var början på västvärldens "monopol" ¨på teknisk utveckling

Andra kommunikationsrevolutionen kom under 2000 talet!
TV/video kom men gav inte den effekt som Internet har givit eftersom den var begränsad till få som kunde sända, nu är kommunikationen i och med Internet tillgänglig för alla.

Vi kan jämföra vad internet gör för oss idag med vad pappret gjorde för utvecklingen då det kom till Europa.

Elektronisk kommunikation (TV) tillgänglig för vissa gav mer makt till dessa -> alla har tillgång idag -> makt åt alla -> revolution

Han menade att tack vare Internet så jobbar vi mer global och samarbetar mer, till följd av detta så är det numera:
• Färre procent skrivare jobbar på ett bokförlag och tidningar
• Färre procent uppfinnare på företag
• Färre procent ”smarta” på Universitet
• Färre procent som jobbar inom regeringar


Politik inom EU
• Utbyggnad av bredband
• Nödvändighet av e-Kunskap
• Tänka om när det gäller IPR, patenter
• Gemensam digital marknad

De sista två är globala

Mer makt (empowering) är nyckeln
Lärare inom ICT och som använder ICT är de som lär ut/har makten!