onsdag 7 april 2010

SHOULD AUDIO FEEDBACK BE USED BECAUSE IT IS EASILY AVAILABLE OR FOR REASONS OF PEDAGOGY?

Shirley Hunter-Barnett and Sue Murrin-Bailey
The Buisness school, Edge Hill University, Ormksirk, Lancashire, England

Båda har erfarenhet från utbildning och jobbar just nu med
SOLSTICE - Centre for Excellence in Teaching and Learning

Tekniken kan utnyttjas för att stödja studenternas lärande
Används den bara för att den finns eller för att den förbättrar pedagogiken?

Varför audio?
• Alternativ teknik
• Uppmanar till självreflektion
• Mer information tillbaka till studenten, till skillnad från när man skriver
• Tonen i hur man säger det kan motivera studenten, mer socialt än skrift.
• Pedagogisk grund

Hur?
Embedda digital audio feedback ( i worddokument) via handhållna MP3 och WMA inspelare.

Reflektioner
De har tittat på det både ur student- och lärareperspektivet, och om den haft någon pedagogisk effekt.

De flesta av studenterna uppfattade det som positivt att kunna gå tillbaka och lyssna på feedbacken igen.

De allra flesta studenter tyckte att ljudfeedback var bättre än textbaserad feedback och skulle vilja alltid vilja ha det.

En metod som lärare absolut ville använda igen

Studenterna tyckte att eftersom det var embeddat i worddokumentet så kunde man lätt jobba med materialet.

Rekommendationer
• Audio ersätter INTE text utan kompletterar den
• Var klar över att studenterna hittar ljudfilen och kan lyssna på den
• Som lärare måste man bli familjär med mp3 inspelaren
• Se till att ha bra kvalitet på ljudet
• Det ska ha en pedagogisk betydelse annars ska tekniken inte användas

I början tog det lite längre tid att producera filerna istället för att skriva men efterhand så gick det snabbare och eftersom de fick positiv respons av studenterna så tyckte lärarna att det var ett bra komplement till text.

Man behöver ha en större grupp av studenter och längre tid på sig för att se om studenternas utbildningsresultat blev bättre eller inte.
33 studenter deltog i undersökningen.

DESKTOP TO LAPTOP TO CLOUD

Michael Gould ESRI U.S.A.
Challenges for Teaching and for Administration
ESRI = Environmental Systems Research Institute

http://edcommunity.esri.com

Desktop to Laptop to cloud
• Underhåll av programvara, hårdvara och infrastruktur
• hårdvara blir gammal
• olika konfigurationer
• …..

Desktop to Laptop to cloud
• Andra typer av underhåll - man tvättar inte en hyrbil.
• Hur ska man hantera licenser
• Support
• …..

Desktop to Laptop to cloud
1 dator per student gör att man inte behöver ha labsalar för tyngre datorberäkningar inga labsalar betyder mer serverbaserade applikationer.

Mjukvara som service SaaS, exempelvis gmail
Plattform som service - PaaS, exempelvis windows azure plattform
Infrastruktur som service IaaS, exempelvis amazon web service
Virtualisering - skicka upp paket med OS, programvara mm till en server

Cloud computing sparar pengar, man investerar bara när man behöver datorkraft, traditionellt så köper man in för mycket kapacitet eftersom man vet att användandet kommer att öka (detta kostar pengar eftersom man köper på sig överkapacitet) Om man hyr datorkraft så ligger man alltid rätt i tid och kraft. Centraliserat underhåll av mjukvara och hårdvara ger minskad kostnad.

Studenter har access till sina kurser och andra resurser överallt, ger mer tid för problemlösning och kritiskt tänkande.

Fler blir forskare, entreprenörer och går vidare och “räddar världen”

Paneldebatt


De fyra Keynotetalarna började med att ge smakprov på sina kommande föreläsningar.


Michael Gould, ESRI, U.S.A.
Critical thinking and Ubiquity of computation in education


Spatialt tänkande är nödvändigt för kritiskt tänkande.
Använd tekniken för att förstärka inlärningen
Man bör fokusera på pedagogiken istället för tekniken eftersom tekniken finns tillgänglig överallt ( I molnet)

Hermann Maurer, Graz University of Technology, Austria

Forskare koncentrerar sig idag på HUR teknik låter oss lära ut mer effektivt men det viktigaste är VAD vi undervisar.
Kommer PERSONER ATT FÖRRÄNDRAS pga tekniken?
Hur mycket kommer tekniken att utvecklas? Hur mycket kommer livet att förändras?
Refererar till Elza Dunkels som visar hur människor förändras.

Inga av de stora förändringar som skett har man kunnat förespå.


Robert M. Panoff, The Shodor Education Foundation, U.S.A.
“Shodor, a national resource for computational science education”
www.shodor.org


Han började lite skämtsamt att säga…
- Jag ska ge er de nio mest skrämmande orden, I'm from America and i'm here to help you ---

Han pratade om computational thinking, som är ett nytt sätt att lösa problem på, det har fått sitt namn eftersom det använder många av teknikerna som används inom datavetenskap.

Vilken orsak har studenterna att tro på det de läser?
Om man söker i Google på ”Boiling point of radium” så får man många olika svar. Ett annat exempel som han visade var hur google hanterar en matematisk fråga 3+2*6. Google förstår vilka regler som gäller för att lösa problemet. Samma exempel i datorns kalkylator i standard läge ger ett annat resultat, däremot använder man avancerat läge i kalkylatorn så får man samma som i google.

How we model the world - "Rätt svar = fel svar + Ändringar"

Han hade sin presentation på via webben, den finns här:
http://shodor.org/talks/csedu-panel

Professor dr. Ziga Turk University of Ljubljana Slovenia

Mänskliga resurser är de viktigaste, särskilt de här 3:
Mängd, kvalitet och Möjlighet till självbestämmande

Kina är det land som ökar mest när det gäller utbildningar forskning och teknologi medan Europa och USA har en likartad utbildningskurva som tidigare.

Ickerutinarbeten ökar medan rutinarbeten minskar

Learning 2.0
* Ta itu med det som ändras
- Utbilda till jobb som inte finns idag - de 10 mest eftersökta jobben 2010 fanns inte när man utbildade studenter i USA 2004
* Just in time VS Just in case – han menar att man inte ska lära sig saker som man inte behöver.
* Den mesta kunskapen kommer man inte att lära sig i skolan.
- Är det relevant att ha massutbildning när behoven har ändrats.
* Lära sig samarbeta
* Lära sig utvärdera det man lärt sig = kritiskt tänkande

"The essence of technology is not technical" M Heidegger

Om konferensen

Andra året som CSEDU genomförs. Parallellt genomförs WEBIST

Drygt 300 bidrag har lämnats från 60 länder varav 30 fullpaper är accepterade samt ett okänt antal shortpapers. Hög kvalitet på bidragen enligt programkommitténs ordförande.

Under konferensen kommer även posters att presenteras.