onsdag 7 april 2010

Paneldebatt


De fyra Keynotetalarna började med att ge smakprov på sina kommande föreläsningar.


Michael Gould, ESRI, U.S.A.
Critical thinking and Ubiquity of computation in education


Spatialt tänkande är nödvändigt för kritiskt tänkande.
Använd tekniken för att förstärka inlärningen
Man bör fokusera på pedagogiken istället för tekniken eftersom tekniken finns tillgänglig överallt ( I molnet)

Hermann Maurer, Graz University of Technology, Austria

Forskare koncentrerar sig idag på HUR teknik låter oss lära ut mer effektivt men det viktigaste är VAD vi undervisar.
Kommer PERSONER ATT FÖRRÄNDRAS pga tekniken?
Hur mycket kommer tekniken att utvecklas? Hur mycket kommer livet att förändras?
Refererar till Elza Dunkels som visar hur människor förändras.

Inga av de stora förändringar som skett har man kunnat förespå.


Robert M. Panoff, The Shodor Education Foundation, U.S.A.
“Shodor, a national resource for computational science education”
www.shodor.org


Han började lite skämtsamt att säga…
- Jag ska ge er de nio mest skrämmande orden, I'm from America and i'm here to help you ---

Han pratade om computational thinking, som är ett nytt sätt att lösa problem på, det har fått sitt namn eftersom det använder många av teknikerna som används inom datavetenskap.

Vilken orsak har studenterna att tro på det de läser?
Om man söker i Google på ”Boiling point of radium” så får man många olika svar. Ett annat exempel som han visade var hur google hanterar en matematisk fråga 3+2*6. Google förstår vilka regler som gäller för att lösa problemet. Samma exempel i datorns kalkylator i standard läge ger ett annat resultat, däremot använder man avancerat läge i kalkylatorn så får man samma som i google.

How we model the world - "Rätt svar = fel svar + Ändringar"

Han hade sin presentation på via webben, den finns här:
http://shodor.org/talks/csedu-panel

Professor dr. Ziga Turk University of Ljubljana Slovenia

Mänskliga resurser är de viktigaste, särskilt de här 3:
Mängd, kvalitet och Möjlighet till självbestämmande

Kina är det land som ökar mest när det gäller utbildningar forskning och teknologi medan Europa och USA har en likartad utbildningskurva som tidigare.

Ickerutinarbeten ökar medan rutinarbeten minskar

Learning 2.0
* Ta itu med det som ändras
- Utbilda till jobb som inte finns idag - de 10 mest eftersökta jobben 2010 fanns inte när man utbildade studenter i USA 2004
* Just in time VS Just in case – han menar att man inte ska lära sig saker som man inte behöver.
* Den mesta kunskapen kommer man inte att lära sig i skolan.
- Är det relevant att ha massutbildning när behoven har ändrats.
* Lära sig samarbeta
* Lära sig utvärdera det man lärt sig = kritiskt tänkande

"The essence of technology is not technical" M Heidegger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar