onsdag 7 april 2010

SHOULD AUDIO FEEDBACK BE USED BECAUSE IT IS EASILY AVAILABLE OR FOR REASONS OF PEDAGOGY?

Shirley Hunter-Barnett and Sue Murrin-Bailey
The Buisness school, Edge Hill University, Ormksirk, Lancashire, England

Båda har erfarenhet från utbildning och jobbar just nu med
SOLSTICE - Centre for Excellence in Teaching and Learning

Tekniken kan utnyttjas för att stödja studenternas lärande
Används den bara för att den finns eller för att den förbättrar pedagogiken?

Varför audio?
• Alternativ teknik
• Uppmanar till självreflektion
• Mer information tillbaka till studenten, till skillnad från när man skriver
• Tonen i hur man säger det kan motivera studenten, mer socialt än skrift.
• Pedagogisk grund

Hur?
Embedda digital audio feedback ( i worddokument) via handhållna MP3 och WMA inspelare.

Reflektioner
De har tittat på det både ur student- och lärareperspektivet, och om den haft någon pedagogisk effekt.

De flesta av studenterna uppfattade det som positivt att kunna gå tillbaka och lyssna på feedbacken igen.

De allra flesta studenter tyckte att ljudfeedback var bättre än textbaserad feedback och skulle vilja alltid vilja ha det.

En metod som lärare absolut ville använda igen

Studenterna tyckte att eftersom det var embeddat i worddokumentet så kunde man lätt jobba med materialet.

Rekommendationer
• Audio ersätter INTE text utan kompletterar den
• Var klar över att studenterna hittar ljudfilen och kan lyssna på den
• Som lärare måste man bli familjär med mp3 inspelaren
• Se till att ha bra kvalitet på ljudet
• Det ska ha en pedagogisk betydelse annars ska tekniken inte användas

I början tog det lite längre tid att producera filerna istället för att skriva men efterhand så gick det snabbare och eftersom de fick positiv respons av studenterna så tyckte lärarna att det var ett bra komplement till text.

Man behöver ha en större grupp av studenter och längre tid på sig för att se om studenternas utbildningsresultat blev bättre eller inte.
33 studenter deltog i undersökningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar