torsdag 8 april 2010

ACCESSIBILITY AND USABILITY OF A COLLABORATIVE E-LEARNING APPLICATION

Andrea Bozza, Marco Mesiti, Stefano Valtolina, Silvia Dini and Marina Ribaudo
Project för studenter med funktionshinder, blinda, synsvaga och Downs syndrom

Syftet med projektet är att lärarna ska utveckla lärobjekt tillsammans.
De använder sig av en utökad MediaWiki som de kallar VisualPedia
Materialet utvecklas för alla elever inte bara för de funktionshindrade
Man använder sig av text, bild och ljud för att visualisera undervisningsmaterialet.

Visningen av innehållet kan personaliseras tack vare CSS. Tex så kan färger på sidan kan ändras, texter kan blir versaler, inramningar av viktig text görs automatiskt, m.m.
Varje lärobjekt utvecklas i tre olika nivåer, vilket innebär att det blir mycket arbete för lärarna.

• Komplett
• Summering
• Förenklad

Automatisk förenkling av bilder görs direkt på sidan vilket gör det enklare att förstå det komplexa.
VisualPedia har utvärderats av experter och elever. Experterna gjorde en teknisk och en kvalitativ utvärdering. De kom fram till att den tekniska valideringen var ok men den innehållsmässiga tillgängligheten behövde förbättras. Däremot var eleverna entusiastiska över VisualPedia


Slutord
Att övertyga lärare om att använda den typen av verktyg har varit svårare än väntat
Nästa steg är att öppna möjligheten att skapa lärobjekt för eleverna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar