torsdag 8 april 2010

LEARNER SATISFACTION WHEN APPLYING AN INSTRUCTIONAL MODEL IN E-LEARNING

- An Experimental Study Fernando Alonso, Genoveva López, Jose Maria Font and Daniel Manrique

Face-to-face undervisning bra men dyrt för studenterna som måste åka till Universitetet.
Därför lade man ut kurser på nätet när man gjorde detta så blev studenterna missnöjda.

Man utvecklade då en modell ”Instructional model” där man bl. a. definierade vad som skulle läras ut, kursens lärandemål, m.m
En grafisk översikt utvecklades där studenterna tydligt kunde se hur lärandemålen hängde ihop.

Kurserna genomfördes därefter som ”blended learning” med 3 huvudsakliga metoder:
• Självstudier
• E-möten där studenterna kan samarbeta
• Traditionell klassrumsundervisning

Vid utvärderingen av det nya kursupplägget ökade studenternas nöjdhet från 3.28 till 4.62 i en 6 gradig skala där 6 var väldigt nöjd.
Med det nya upplägget var studenterna till och med mer nöjda än med bara traditionell klassrumsundervisning där betyget var 4.4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar